URSULA

Idegenek a gyerekem körül

Tegnap megnéztük a Pinokkió Disney-féle adaptációját a gyerekekkel. Bevallom, én még soha nem láttam, sőt, a történetet sem ismertem a maga teljességében, csak az alapszituációt, a fából készült báburól, aki igazi kisfiú akart lenni.

Hogy eddig miért nem vált életem részévé ez a mese, arról majd máskor!

Szóval tegnap végre megismerkedtem Pinokkió kalandjaival, és amikor jött az a rész, hogy az elcsavargott, elcsalt gyerekek szamárrá változtak, ismét megszólalt bennem a vészcsengő, hogy ideje a fiúkkal az idegenekről beszélgetnünk. Persze nyilván nem az ismeretlen eredetű repülő szerkezeteken érkezőkről, hanem azokról a felnőttekről, akiket nem ismerünk.

De hogy lehet ebbe belevágni? Hogyan lehet elérni, hogy a gyerekben kialakuljon egyfajta óvatosság, de ne neveljünk belé felesleges félelemérzetet?

idegen1
Egy tavaszi reggelen, mikor épp loholtunk az óvodába, mellénk sodródott egy nő, aki barátságosan megszólította a nagyobbik fiamat: „Szia, hová mész?” De a kérdésre a sokkal bátrabb, barátkozóbb középsőm felelt: „Óvodába!” „Gyere inkább el velem az iskolába, jó?” – kérdezte a nő, s mire egyet pisloghattam volna, a középső gyerekem már kézen fogva ment egy vadidegen nő oldalán.

Egyrészt örültem, hogy milyen talpraesett fiam van, és hogy mennyire kedves emberek laknak a környéken, másrészt viszont felháborodtam, hogy hogy jut eszébe egy idegen nőnek gyerekeket csalogatni, akár csak viccből is, és hogy a fiaim mennyire nincsenek még felkészítve ezekre a szituációkra.

Talán száz métert sétálhatott így velünk az ismeretlen nő, egyébként nagyon kedvesen beszélgetve, átkísért minket egy nagy kereszteződésen, majd elbúcsúzott, az ő útja innen másfelé vezetett. Pártíz méter után azonban meggondolhatta magát, és ismét a mi irányunkba kanyarodott, de tempóját tekintve jóval előttünk járt már. Amint a középsőm megpillantotta, „ott van a néni!” felkiáltással nyargalni kezdett felé, s már éppen egy hatalmas parkolót szelt volna ketté, amikor (sokadik) éles kiáltásomra végül nagy nehezen megállt.

Én meg teljesen lefagytam. A fiamban semmi félelem nincs. Ekkor még nem volt 3 éves (még ma sincs, holnap lesz…), tehát nem tartom sem jellem-, sem nevelési hibának, csak világossá vált számomra, hogy erről most már feltétlenül kell, muszáj beszélnünk. De egy-két suta monológon kívül nem sikerült magamból értelmeset kicsikarnom.

Aztán eltelt a tavasz, és gyakorlatilag az egész nyár, és tegnap, a Pinokkió nézése közben megint belém hasított a felismerés, hogy ezzel még mindig adósa maradtam a fiaimnak.

 

De ismét csak idétlen próbálkozás lett a dologból. Egyrészt felkészületlenül ért az egész szituáció, nem tudtam, és nem is akartam ebből általánosítani, így csak tudatosítottam bennük, hogy ezek a gyerekek elcsavarogtak a szüleik mellől (a nagyobbikom azonnal „ÁHÁ!!!”-ordítással kapcsolta ezeket a gyerekeket a tejes dobozon szereplő eltűnt gyerekekkel), és lám, mi lett a vége, pórul jártak.

idegen

De messze nem érzem ezt elégnek. Egyrészt úgy tapasztalom, a középsőm még nemigen fog az egészből semmit, másrészt a célom még véletlenül sem az ijesztgetés lenne. Nem akarok nekik rémtörténeteket mesélni, hogy szemléltessem, miket tehetnek felnőttek gyerekekkel, hogy aztán senkivel se álljanak majd szóba, vagy gyanakodva méregessenek mindenkit, akit azelőtt nem láttak.

 

A legjobban az a stratégia tetszik, amiről mostanában kering egy történet a fészbukon: amikor a kisgyereket egy idegen azzal próbálta elcsalni, hogy a szüleivel baj történt, és őt küldték érte, akkor a gyerek csak visszakérdezett: jelszó? – és a döbbenet másodperceiben a kisgyerek el tudott szaladni.

Valóban, a legjobb módszernek az tűnik, ha van egy egyezményes családi jelünk, ami segít azonosítani vészhelyzetben, vagy annak feltűntetett szituációban az idegen illetékességét, de vajon mikor jön el az a kor egy gyermek életében, amikor már ilyen stratégiába beavatható?

Mert a titoktartás (márpedig ez az a javából!) nem velünk született tulajdonság, ezt keservesen megtanultam, mikor tizenéves kamaszként az akkor két éves, de már tökéletesen beszélő unokahúgomat avattam be az akkori barátommal kapcsolatos érzéseimbe… de azt hiszem, ezt egyszer már említettem.

Amíg a bújócska számukra az a játék, hogy én elszámolok tízig, ők pedig folyton ugyanoda bújnak el, vagy a „hol vagytok” kérdésre hangos „itt vagyunk” felkiáltással válaszolnak, addig olyan összetett helyzetet hogyan tudnék velük megértetni, hogy ha olyan emberrel találkoznak, akit még soha nem láttak, akkor szorítsák sarokba kellemetlen keresztkérdéssel, mint pl. a közös jelszavunk ismerete?

Ahogy én ezt a szituációt magamban elképzelem, ez nagyjából úgy nézne ki: „Te ki vagy? Idegen? Te tudod, hogy a mi titkos jelszavunk a körte?”…

 idegen2

Oké, annak az esélye, hogy a gyerekeim felügyelet nélkül találkoznak általam nem ismert felnőttekkel, igen csekély, de nem lehetetlen. A gyerek bármikor elkeveredhet a tömegben, vagy elég, ha egy pillanatra magára marad a teraszon, amíg én beszaladok valamiért. Úgyhogy jó volna most már tényleg kialakítanom magamban, hogy mi az, ami hasznos és kellő információ, és mi az, ami már felesleges ijesztgetés.

 

De egyelőre még annyit sem tudok elérni, hogy a játszótéren engem kérdezzenek meg, hogy vehetnek-e a mások által kínált finomságból…

 

Ma 20-a van, ha mentek tűzijátékot nézni, vigyázzatok a gyerekeitekre és egymásra! 

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. Liza Liza says: (előzmény @Nemlajos)

    Felügyelet nélkül nem lehet hagyni, és a célom, hogy sűrű forgalomban ne menjen el mellőlem, és csak abban bízzon, akiben engedem (pl. Köszönj Józsi bácsinak…).

  2. Hát, de pont az a lényege, hogy bizalmatlanná akarod tenni az idegenekkel szemben, hogy ne menjen el velük…. Vagy akkor most bízzon bennük?
    Egyébként szerintem ez korai. Kis ovis gyerek ne legyen egyedül vagy ha mégis (mondjuk a játszin), akkor annyit tudjon, hogy idegen felnőttekkel nem szabad elmenni sehova….
    Szerintem egyébként az iskolás gyerekeknek tantíható, addigra alakul ki egy csomó ehhez szükséges képesség…. 3-4 éves gyerekek ehhez kicsik.

  3. Na de hogy magyaráztátok meg, hogy milyen is az a “csúnya” néni vagy bácsi?
    Nem azonosítja ezt a szépséggel, szimpátiával? Hogy magyarázod el neki, hogy aki kedves és barátságos, még akarhat rosszat, anélkül, hogy bizalmatlanná tedd?

  4. Liza Liza says:

    Tyű de nehéz kérdés… Egy ilyen kicsi gyereket, amíg fel nem fogja a helyzet komolyságát, nem szabad nem szorosan felügyelni. És meg kellene mondani az ilyen néniknek, hogy nem foghatja meg a gyerek kezét, és nem viheti egy métert se. Még ismerősnél is durva lenne, viccből is.
    Talán sokak megrőkönyödésére, bevezettük a “csúnyabácsi – csúnyanéni” dumát, pl. ha utcán szaladgált el a kicsi, akkor korábban nem érdekelte, ha kiabáltam utána. Aztán az már igen, hogy “Állj, mert elvisz magával a csúnyabácsi-csúnyanéni” (korábban elmagyaráztam neki, hogy ha elviszik, nem jöhet haza többé, a megértésben mondjuk segített a táskám eltulajdonításának megélése – ő legalább annyira szétcsúszott rajta, mint én) – ilyenkor végre megáll.

  5. animama says:

    Ez most nagyon komoly bejegyzés! Engem is sokat foglalkoztat az unokáimmal kapcsolatosan. Egy pillanatra sem engedtem volna meg a kedves néninek, hogy megfogja a gyermekem kezét! Azonnal felháborodtam volna, amit a gyerek is érzékelhetett. A Piroska és farkas meséjét többször is eljátszottuk különböző szereposztásban. A 3 éves kicsi is kezdte felfogni! A Jancsi és Juliska is jó szerepjátéknak stb. Nálunk bejött! Nem rémítgetni kell, hanem érzékeltetni. Persze módjával!


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

A Google és Facebook belépéssel automatikusan elfogadod felhasználási feltételeinket.

VAGY


| Regisztráció


Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLC. oldalra!