Pár hete történt, amikor egy ismerősöm kiposztolt a facebook-ra egy lakáshirdetést. Néztem, nem is kicsi, nem is olyan rossz lakás, és a legjobban azon döbbentem meg, mennyire lementek az árak. Elkezdtem gondolkodni, hogy talán nem lenne hülyeség, ha albérlet helyett a saját lakásunkat törlesztenénk, elvégre az megmarad (na jó, tudom, milyen időket élünk, de legyünk optimisták!), az a rakás pénz meg, amit albérletre adunk ki, elszáll.
S nem, nem örököltünk vagy nyertünk a lottón egy zsák fabatkát, hanem lakáselőtakarékosságból próbálunk kigazdálkodni valami hajlékot. A logika az, hogy jó lenne, ha öreg napjainkra lenne valami fedél a fejünk fölött, és valami biztos talaj a lábunk alatt.
Ezek után elkezdtem keresgélni a neten, és egészen megdöbbentő, milyen ajánlatokkal találkoztam. Ahogy van Darwin-díj azoknak az embereknek, akik valami egészen elképesztő módon, a saját végtelen butaságuk áldozatai lesznek, valami hasonló díjat lehetne osztogatni azoknak az eladóknak, akik hasonló ostobaságokra vetemednek.
A mai kedvenc például az – ami végül arra indított, hogy írjak egy posztot erről a témáról – , amikor a tulaj a felújítás dátumánál 1914-et adta meg. Értitek? 1914! (A lakást pedig 1910-ben építették.) Nem tudom, nem elírás-e, én erre gyanakszom, de ha komolyan el akar adni valaki valamit, azért mégis csak odafigyel a részletekre, nem? Ha viszont ez igaz, akkor bomba üzlet, hiszen az a lakás, ami túlélt két világháborút, az nem semmi!
Aztán ott vannak még azok az eladók (nem is kevesen), aki vagy egyáltalán nem töltenek fel képet a lakásról, vagy nagyon keveset és/vagy homályosat. Na, mármost. Én nem vagyok marketinges, viszont józan paraszti ésszel is könnyűszerrel belátható, hogy ha el akarok adni valamit, és nem hiány van a piacon, hanem irdatlan túlkínálat, és rohadt nehéz eladni bármit is, akkor az ember különös gondot fordít arra, hogy a lehető legalaposabban, a legjobb színben tüntesse fel a portékáját. Elvégre nem a szovjet hiánygazdaságban élünk, amikor minden marketing nélkül is vették az emberek az egyetlen kapható porszívót, látatlanban is, mint a cukrot…
Ennek ellenére elég sok olyan hirdetéssel találkoztam, amelyben alig pár fotót töltenek fel a lakásról. Ezek közül is különösen érdekes, amikor a fürdőszobáról, konyháról nincs semmi, hiszen fontos szempont a vásárlónál, hogy ezek a helyiségek hogy néznek ki, és mennyire szorulnak felújításra. A másik fura kategória az impresszionista, elmosódott képek csoportja. Tényleg, nem tudom, mi lehet annak az embernek a fejében, aki ilyen képekkel akar eladni lakást vagy bármit.
Találkoztam aztán olyannal is, amikor a lakásról magáról egyáltalán nincs fotó, csak a házról, arról viszont több szögből is, biztos, ami biztos. Viszont az ára olyan kedvező volt, hogy ez sem szegte kedvem, és gondoltam, azért rákérdezek, mert sose lehet tudni. Ekkor ért a meglepetés: a lakásról nemhogy kép nincsen, de megtekinteni sem lehet! Értsd: úgy akarnak egy lakást eladni, hogy nem tudod, mit veszel meg. A közvetítő hölgy elmagyarázta, hogy itt bedőlt hitelről van szó, és a bank árulja a lakást, ezért nem lehet megnézni… Jó, persze, ha van pár fölös millióm, akkor lehet, hogy bevállalom ezt a rizikót, de azért ki tudja, mit talál az ember, ha kinyitja a titokzatos ajtót…
Aztán ott vannak a szokásos balfék, sablonos szövegek, a „találja meg álmai otthonát!”-típusból. Megint csak: ha el akarnék adni valamit, és tudom, hogy túlkínálat van, akkor megerőltetem az agyam annyira, vagy áldozok rá annyi pénzt, hogy valaki kitaláljon valami frappáns, ötletes dumát, amivel tényleg ki tudok tűnni a teljesen sablonos hirdetések közül.
Egy fokkal fineszesebb megoldás az, amikor valaki egy teljes körűen felújításra szoruló lakást úgy reklámoz, hogy „itt megvalósíthatja elképzeléseit, szabadon szárnyalhat a fantáziája”. Igen, jártam már néhány olyanban, amiben csak nagyon-nagy képzelőerővel lehetett meglátni „álmaim otthonát”, annyira le van pukkanva – viszont nem kétség, vonz a kihívás és a lehetőség, hogy a saját ízlésem szerint alakítsam ki azt a belső teret, amelyben jól érzem magam. Viszont van néhány olyan is, amelyekben csak tudatmódosító szerekkel lehet bármi fantáziát is látni…
Azokat sem értem meg, akik egy mondatban kimerítik a lakás jellemzését. Pedig az embert elég sok dolog érdekli kezdetben, és nem biztos, hogy fel fogja emelni a telefont egy ilyen miatt, ha van egy csomó más lakás is, amelyeket viszont többé-kevésbé kimerítően jellemeztek.
Összegezve eddigi tapasztalataimat azt tudom mondani, hogy ez is csak olyan területe az életnek, mint bármi más: vannak a menthetetlen balfékek és vannak a profik, viszont igen érdekes és tanulságos dolog ez az egész.
És végül megosztom veletek az anyai bölcsességet (aki eladó volt egy falusi kis boltban): minden bolond áru megtalálja a maga bolond vevőjét.
Mi már túl vagyunk ezen az őrületen, már a házat rakjuk rendbe. A legdurvább az volt a keresés alatt, amikor megnéztünk egy házat, aminek szabály szerűen kezdett leválni a hálószobája az épületről, mintha egy óriás húzná le róla. Az öklöm befért a lukba, lassan utcára néző volt szó szerint a szoba. Az ingatlanos meg direktbe úgy csinált, mintha nem lenne ott az András-törésvonal kistesója a szoba egyik falán végig. Döbbenten kérdeztük, h ez nem zavarja? Szerinte csak egy kis festés és észre sem lehet venni. Uh…
Jucuska, azt valóban látom, hogy vannak lakások, amiket már évek óta próbálnak eladni, és akár több milliót is ment az áruk lefelé. És tökéletesen el tudom képzelni, hogy a vevő kategóriában is van mindenféle futóbolond. Írsz erről egy posztot? (S mennyire el tudnám képzelni öreg napjaimat egy Balaton-felvidéki öreg házban… biztos gyönyörű lehet!)
Aliza, kösz a felvilágosítást, sejtettem, hogy valami vicces buhera van a háttérben 🙂
Kb. 1,5-2 éve mi is benne vagyunk az őrült eladók rengetegében… 🙂 Egyszerre két ingatlant, szüleim lakását, és gyönyörű, Balaton-felvidéki nyaralóját próbáljuk eladni most, az ingatlan válság kellős közepén…
A pesterzsébeti lakás jóval áron alul sikeresen el lett adva tavasszal, ezzel a hitelt fizették ki, amit anno felelőtlenül vettek fel. Most albérletben laknak a közelünkben, és arra várnak, hogy a nyaraló is elmenjen.
Mi már mindennel próbálkoztunk. Már min. 5 ingatlanosnál meg van hirdetve, tulajdonosként is hirdetünk itt-ott, természetesen frappáns szöveggel, szép képekkel, videóval, a házra is ki van téve egy hatalmas ELADÓ tábla mindenféle infóval, stb.
Tudom, hogy vannak nemnormális eladók, mint akiket Te is felsoroltál, de én a vevőket látom, ott is találunk őrülteket szép számmal. Kedvencem a “hogyéadja”, és mikor elmondom az irányárat, már le is tenné, meg sem tudom említeni, mi is tartozik bele. Aztán ott van az okoskodó, aki nem akarja megnézni belülről, de a véleménye szerint ez a felét sem éri annak, mint amennyiért eladjuk, meg akkor az ember inkább vesz egy telket, amire a saját elképzelése szerint felhúzhat egy vityillót (csak azt felejti el, hogy ez a ház-nyaraló egy 200 éves nádtetős parasztház a Káli-medencében, aminek amúgy is hatalmas eszmei értéke van a tényleges értékén felül). Aztán ott van a “nincsnekünkegyfillérünksem, deúgymegnéznénkeztaszépházikót” típusú érdeklődő, ezektől lassan már belépő díjat szedünk… És még sorolhatnám, kikkel akadunk össze…
Lassan viszont tényleg jó lenne eladni, hogy a szüleim végre vehessenek abból a pénzből egy saját lakást, amiben életük végéig élhetnének, és talán még maradna egy kis plusz a nyugdíj mellé öreg éveikre…
Mi is nézegettünk lakásokat, nálam az volt a csúcs, amikor egy ügyetlenül falra festett virágot fotóztak le.
A másik amit utálok, hogy a panellakásokat direkt téglalakás kategóriába sorolják, úgy gondolják, úgy eladhatóbb.
A banki lakás hirdetése azért hiányos, mert formailag kötelező meghirdetni, de már megvan a vevő, aki ismeri is a lakást, nem kívánják a külvilágnak eladni. Előírás, hogy hirdessék (mint ahogy a közbeszerzéseknél is előírás a pályáztatás), csak meg van buherálva a hirdetés, hogy az jelentkezzen “kívülről”, akire tartozik… 🙂