URSULA

Darwin-díj ingatlanosoknak

Pár hete történt, amikor egy ismerősöm kiposztolt a facebook-ra egy lakáshirdetést. Néztem, nem is kicsi, nem is olyan rossz lakás, és a legjobban azon döbbentem meg, mennyire lementek az árak. Elkezdtem gondolkodni, hogy talán nem lenne hülyeség, ha albérlet helyett a saját lakásunkat törlesztenénk, elvégre az megmarad (na jó, tudom, milyen időket élünk, de legyünk optimisták!), az a rakás pénz meg, amit albérletre adunk ki, elszáll.

 

S nem, nem örököltünk vagy nyertünk a lottón egy zsák fabatkát, hanem lakáselőtakarékosságból próbálunk kigazdálkodni valami hajlékot. A logika az, hogy jó lenne, ha öreg napjainkra lenne valami fedél a fejünk fölött, és valami biztos talaj a lábunk alatt.

Ezek után elkezdtem keresgélni a neten, és egészen megdöbbentő, milyen ajánlatokkal találkoztam. Ahogy van Darwin-díj azoknak az embereknek, akik valami egészen elképesztő módon, a saját végtelen butaságuk áldozatai lesznek, valami hasonló díjat lehetne osztogatni azoknak az eladóknak, akik hasonló ostobaságokra vetemednek.

 ház

A mai kedvenc például az – ami végül arra indított, hogy írjak egy posztot erről a témáról – , amikor a tulaj a felújítás dátumánál 1914-et adta meg. Értitek? 1914! (A lakást pedig 1910-ben építették.) Nem tudom, nem elírás-e, én erre gyanakszom, de ha komolyan el akar adni valaki valamit, azért mégis csak odafigyel a részletekre, nem? Ha viszont ez igaz, akkor bomba üzlet, hiszen az a lakás, ami túlélt két világháborút, az nem semmi!

 

Aztán ott vannak még azok az eladók (nem is kevesen), aki vagy egyáltalán nem töltenek fel képet a lakásról, vagy nagyon keveset és/vagy homályosat. Na, mármost. Én nem vagyok marketinges, viszont józan paraszti ésszel is könnyűszerrel belátható, hogy ha el akarok adni valamit, és nem hiány van a piacon, hanem irdatlan túlkínálat, és rohadt nehéz eladni bármit is, akkor az ember különös gondot fordít arra, hogy a lehető legalaposabban, a legjobb színben tüntesse fel a portékáját. Elvégre nem a szovjet hiánygazdaságban élünk, amikor minden marketing nélkül is vették az emberek az egyetlen kapható porszívót, látatlanban is, mint a cukrot…

 

Ennek ellenére elég sok olyan hirdetéssel találkoztam, amelyben alig pár fotót töltenek fel a lakásról. Ezek közül is különösen érdekes, amikor a fürdőszobáról, konyháról nincs semmi, hiszen fontos szempont a vásárlónál, hogy ezek a helyiségek hogy néznek ki, és mennyire szorulnak felújításra. A másik fura kategória az impresszionista, elmosódott képek csoportja. Tényleg, nem tudom, mi lehet annak az embernek a fejében, aki ilyen képekkel akar eladni lakást vagy bármit.

 

Találkoztam aztán olyannal is, amikor a lakásról magáról egyáltalán nincs fotó, csak a házról, arról viszont több szögből is, biztos, ami biztos. Viszont az ára olyan kedvező volt, hogy ez sem szegte kedvem, és gondoltam, azért rákérdezek, mert sose lehet tudni. Ekkor ért a meglepetés: a lakásról nemhogy kép nincsen, de megtekinteni sem lehet! Értsd: úgy akarnak egy lakást eladni, hogy nem tudod, mit veszel meg. A közvetítő hölgy elmagyarázta, hogy itt bedőlt hitelről van szó, és a bank árulja a lakást, ezért nem lehet megnézni… Jó, persze, ha van pár fölös millióm, akkor lehet, hogy bevállalom ezt a rizikót, de azért ki tudja, mit talál az ember, ha kinyitja a titokzatos ajtót…

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aztán ott vannak a szokásos balfék, sablonos szövegek, a „találja meg álmai otthonát!”-típusból. Megint csak: ha el akarnék adni valamit, és tudom, hogy túlkínálat van, akkor megerőltetem az agyam annyira, vagy áldozok rá annyi pénzt, hogy valaki kitaláljon valami frappáns, ötletes dumát, amivel tényleg ki tudok tűnni a teljesen sablonos hirdetések közül.

 

Egy fokkal fineszesebb megoldás az, amikor valaki egy teljes körűen felújításra szoruló lakást úgy reklámoz, hogy „itt megvalósíthatja elképzeléseit, szabadon szárnyalhat a fantáziája”. Igen, jártam már néhány olyanban, amiben csak nagyon-nagy képzelőerővel lehetett meglátni „álmaim otthonát”, annyira le van pukkanva – viszont nem kétség, vonz a kihívás és a lehetőség, hogy a saját ízlésem szerint alakítsam ki azt a belső teret, amelyben jól érzem magam. Viszont van néhány olyan is, amelyekben csak tudatmódosító szerekkel lehet bármi fantáziát is látni…

 

Azokat sem értem meg, akik egy mondatban kimerítik a lakás jellemzését. Pedig az embert elég sok dolog érdekli kezdetben, és nem biztos, hogy fel fogja emelni a telefont egy ilyen miatt, ha van egy csomó más lakás is, amelyeket viszont többé-kevésbé kimerítően jellemeztek.

 

Összegezve eddigi tapasztalataimat azt tudom mondani, hogy ez is csak olyan területe az életnek, mint bármi más: vannak a menthetetlen balfékek és vannak a profik, viszont igen érdekes és tanulságos dolog ez az egész.

 

És végül megosztom veletek az anyai bölcsességet (aki eladó volt egy falusi kis boltban): minden bolond áru megtalálja a maga bolond vevőjét.

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. Shanalyl says:

    Mi már túl vagyunk ezen az őrületen, már a házat rakjuk rendbe. A legdurvább az volt a keresés alatt, amikor megnéztünk egy házat, aminek szabály szerűen kezdett leválni a hálószobája az épületről, mintha egy óriás húzná le róla. Az öklöm befért a lukba, lassan utcára néző volt szó szerint a szoba. Az ingatlanos meg direktbe úgy csinált, mintha nem lenne ott az András-törésvonal kistesója a szoba egyik falán végig. Döbbenten kérdeztük, h ez nem zavarja? Szerinte csak egy kis festés és észre sem lehet venni. Uh…

  2. Peregrina says:

    Jucuska, azt valóban látom, hogy vannak lakások, amiket már évek óta próbálnak eladni, és akár több milliót is ment az áruk lefelé. És tökéletesen el tudom képzelni, hogy a vevő kategóriában is van mindenféle futóbolond. Írsz erről egy posztot? (S mennyire el tudnám képzelni öreg napjaimat egy Balaton-felvidéki öreg házban… biztos gyönyörű lehet!)
    Aliza, kösz a felvilágosítást, sejtettem, hogy valami vicces buhera van a háttérben 🙂

  3. Jucuska says:

    Kb. 1,5-2 éve mi is benne vagyunk az őrült eladók rengetegében… 🙂 Egyszerre két ingatlant, szüleim lakását, és gyönyörű, Balaton-felvidéki nyaralóját próbáljuk eladni most, az ingatlan válság kellős közepén…
    A pesterzsébeti lakás jóval áron alul sikeresen el lett adva tavasszal, ezzel a hitelt fizették ki, amit anno felelőtlenül vettek fel. Most albérletben laknak a közelünkben, és arra várnak, hogy a nyaraló is elmenjen.
    Mi már mindennel próbálkoztunk. Már min. 5 ingatlanosnál meg van hirdetve, tulajdonosként is hirdetünk itt-ott, természetesen frappáns szöveggel, szép képekkel, videóval, a házra is ki van téve egy hatalmas ELADÓ tábla mindenféle infóval, stb.
    Tudom, hogy vannak nemnormális eladók, mint akiket Te is felsoroltál, de én a vevőket látom, ott is találunk őrülteket szép számmal. Kedvencem a “hogyéadja”, és mikor elmondom az irányárat, már le is tenné, meg sem tudom említeni, mi is tartozik bele. Aztán ott van az okoskodó, aki nem akarja megnézni belülről, de a véleménye szerint ez a felét sem éri annak, mint amennyiért eladjuk, meg akkor az ember inkább vesz egy telket, amire a saját elképzelése szerint felhúzhat egy vityillót (csak azt felejti el, hogy ez a ház-nyaraló egy 200 éves nádtetős parasztház a Káli-medencében, aminek amúgy is hatalmas eszmei értéke van a tényleges értékén felül). Aztán ott van a “nincsnekünkegyfillérünksem, deúgymegnéznénkeztaszépházikót” típusú érdeklődő, ezektől lassan már belépő díjat szedünk… És még sorolhatnám, kikkel akadunk össze…
    Lassan viszont tényleg jó lenne eladni, hogy a szüleim végre vehessenek abból a pénzből egy saját lakást, amiben életük végéig élhetnének, és talán még maradna egy kis plusz a nyugdíj mellé öreg éveikre…

  4. Aliza says:

    Mi is nézegettünk lakásokat, nálam az volt a csúcs, amikor egy ügyetlenül falra festett virágot fotóztak le.
    A másik amit utálok, hogy a panellakásokat direkt téglalakás kategóriába sorolják, úgy gondolják, úgy eladhatóbb.

  5. Aliza says:

    A banki lakás hirdetése azért hiányos, mert formailag kötelező meghirdetni, de már megvan a vevő, aki ismeri is a lakást, nem kívánják a külvilágnak eladni. Előírás, hogy hirdessék (mint ahogy a közbeszerzéseknél is előírás a pályáztatás), csak meg van buherálva a hirdetés, hogy az jelentkezzen “kívülről”, akire tartozik… 🙂


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

A Google és Facebook belépéssel automatikusan elfogadod felhasználási feltételeinket.

VAGY


| Regisztráció


Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLC. oldalra!